dröm inte, tro inte, gör det....

Alla inlägg under augusti 2011

Av alexandra helander - 14 augusti 2011 13:54

Jag behöver HJÄLP! Jag är såååå ridsugen..! Vet inte vad jag ska göra överhuvudtaget i dag! Hjälp mig, säg vad jag ska hitta på!

Av alexandra helander - 13 augusti 2011 14:45

sååå snygg, kolla steget.. riktigt bra för en B-ponny!


http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=514376 

Kvalitetsponny som är kvalad till SM i dressyr. Hästar säljes

Av alexandra helander - 13 augusti 2011 14:25

Har ni sett dom otroligt snygga tretorn?


 

Av alexandra helander - 12 augusti 2011 23:23

Tips från dressyrmupparna:

 

Fång är en smärtsam sjukdom som främst drabbar hästarnas hovar. Smärtan i hovarna är ofta så stark att hästen inte längre vill stiga upp eller röra sig normalt. I värsta fall kan den leda till att hästen måste avlivas.

I Sverige insjuknade ca 6400 hästar i fång förra året, en ökning på 109% de senaste fem åren. Fång är vanligast under betessäsongen maj-september.

Veterinärer försöker nu ta reda på vad det beror på. Hittills tyder det mesta på att sjukdomen orsakas av metaboliskt syndrom, vilket kan jämföras med typ-2 diabetes hos människor.

Fång är en märklig sjukdom. Ofta är det flera faktorer som samverkat när sjukdomen bryter ut. Vanligen ingår något som hästen ätit och/eller en störning i mag-tarmkanalen som en huvudfaktor vid fång. Hästen tar via fodret upp skadliga ämnen eller så bryts foderinnehåll ner på ett sätt så att ”gifter” uppstår.

Fång uppstår i mag-tarmkanalen, men symptomen på fång visar sig framför allt i hovarna. Förgiftningen leder till att lamellagret i hoven luckras upp.

Vid en hovbensrotation roterar hovbenet oftast framåt i förhållande till hovkapseln, dock kan det förekomma att det roterar åt sidan på hästar med kraftigt avvikande benställning. Hovbenet behåller dock fortfarande ett relativt normalt samband med hovkapseln i den övre delen av hoven. Vid hovbenssänkning har allt samband släppt och hovbenet sjunker nedåt och bakåt i hovkapseln. En lägesförändring kan uppstå i olika grad i alla hovar men framhovarna är de som oftast får större förändring.

Hästar kan få enbart en sänkning utan rotation och vice versa. Dessa lägesförändringar är mycket smärtsamma och kan liknas med en ” blånagel ” som vi människor kan få. Problemet är att hästarna måste stå på sina ” blånaglar ” tills en ny hovvägg vuxit ned.

De vanligaste symptomen på akut fång är:
Stel, rör sig ovilligt, belastar ogärna framhovarna.
Förstärkt puls.
Ökad värme i hov och kronrand.
Svullen kronrand.
Visitertångöm.
Svårt att vända på snäv volt.
Sätter ner trakten först.
Fångställning.

Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på boxvila, gärna på tjock spån/torvbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa dig att ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller liknande. Var försiktig med foderbyten.
· Undvik transport av hästen
· Ta av skor ( om möjligt ).
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel.

En fånghäst behandlas ungefär:
Hästägarens bild av sjukdomshistorien gås igenom. Hästens medicinska status går igenom. Om hästen är i en riskgrupp eller har misstänkta symptom tas prover för ämnesomsättningssjukdom. Hovens status gås igenom och det görs en röntgenanalys av hovkapsel/hovben. Hästen bedöms och behandlas av hovslagare och får åka hem på strikt boxvila.

Vid återbesök 5 veckor senare, ny status och röntgenkontroll och hovslagare bedömer hur utvecklingen i hoven blivit. Eventuell behandling.

Efter ytterligare 5 veckor kan oftast hovslagare hemma verka hästen.
Efter ytterligare fem veckor kommer hästen tillbaka på ett sista återbesök och slutkontroll. Vi går igenom igångsättning och rehabilitering. Ordinarie hovslagare får information om fortsatt skötsel av hästens hovar.

Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute.

Under denna femtonveckorsperiod rekommenderas att hästen inte har några skor, vilket har visat sig minska risken för komplikationer och smärtbilden avtar snabbare. Hästen står på bärranden men får ett gott understöd av ett mjukt underlag. Genom att den står inne, helst på spån, torkar hästens egen sula och ger ett stabilt naturligt understöd. Under perioden kommer kan hästen att ha symptom och ont i hovarna men det avtar med tiden.

Är hästen inte symptomfri efter femton veckor och ett normalt samband mellan hovben och hovkapsel inte har erhållits är prognosen för att hästen ska bli symtomfri sämre.

Häst som står i fångställning         '

 Hästen har fått en hovbensrotation/hovbenssänkning. Hovbenent är på väg ut genom sulan.

—————————————————————————————–
Jag är ingen expert på fång, detta är en blandning av vad jag har fått lära mig, vad jag har hört av andra, vad jag har läst mig till i böcker och vad jag har hittat på internet. Så det finns säkerligen massor att tillägga. Plus att det finns massa olika forskning om fång som tyder på olika utlösande faktorer.

Av alexandra helander - 12 augusti 2011 13:40

Jag vill HISSa vissa människor/vänner som betyder mycket i mitt liv! Kommentera gärna tillbaka om mig    (Jag kör i inbördes ordning)


Sara Södergren:

Hur ska jag beskriva dig med ord älskling!? Det är nästan så det inte går, men kommer du ihåg första gången jag var hemma hos dig? Vem trodde det skulle vara så som det är nu?? Det trodde Inte jag, men jag är glad för att vi inte slutade tro att det var något speciellt   

Detta är världens underbaraste Sara!

 


Linn Mossteg:

Dig kommer jag INTE glömma i första taget! Vi har våra stunder.. riktigt roliga! Fattar inte att vi inte hamnade i samma klass! SÅ tråkigt... vi MÅSTE lova att inte sluta ha så roligt som vi har haft!!

Detta är skrattande Linn!

 


Jenny Ahlström:

Ja.. vad ska man säga, du låter mig ta din häst nästan när jag vill?? Bättre blir det väl inte och ett plus är att det är ju världens Bästa häst! Ännu bättre! Och du är en helt underbar och rolig person! Och jag måste få säga ett STORT TACK till dig! För Nevada har lärt mig så mycket i min ridning och som ryttare! Om inte du skulle ha låtit mig rida honom vet jag inte hur min ridning skulle sluta! Jag måste få säga TACK till dig!

Detta är snälla Jenny!

 


Camilla Maxe:

Haha... ja, det är inte så svårt att lista ut! Jag har Så roligt med dig och du är en Helt störtskön person! Om alla skulle vara som dig skulle livet vara som en dans på rosor! Du är snäll, rolig och pålitlig! Du fattar inte hur glad jag blev när jag fick reda på att Wotis skulle stå här på bete.. och nu när du flyttat till Skensta så vi kan rida varje dag tillsammans om vi vill det!   

Detta är störtsköna Camilla!

 


Och klart finns det MÅNGA mera vänner som betyder mycket för mig! Men denna gång är det dom här!



Av alexandra helander - 11 augusti 2011 11:13

Hej jag är fortfarande hemma hos Sara, men jag kommer hem lite senare i dag fast då ska jag på grönt kort kurs. Så blir troligen inge stall i dag   

Men jag kommer kanske rida i morron, men nu ska jag och sara ut en sväng och ta en nypa luft och göra något... Men nu kan jag inte skriva mera! Hej då!   


  

bild i repris.. kommentera det första ordet som kommer upp när du ser den här bilden!

Av alexandra helander - 11 augusti 2011 00:22

Hej på er, nu sitter jag hemma hos sara södergren och bloggar! Ska sova hos henne, ja man börjar bli lite trött nu när vi bara sitter vid datorn. Men jag bloggar mera när jag kommer hem till min vanliga dator! Puss och Kram från Alexandra och Sara!

Ovido - Quiz & Flashcards